Gilbert klämdes omkull av skjutdörr


Gilbert Nöjd, 80 år och handikappad, fastnade i de nya dörrarna i Björksätra centrum. Han föll omkull, rullatorn välte och alla varorna ramlade ut på marken. 

Gilbert Nöjd går med rullator. Han är delvis förlamad i höger sida efter en stroke för tio år sedan. Det gör att han går mycket sakta. I går förmiddag tog han som vanligt bilen till Björksätra centrum för att handla. Då får han lasta in rullatorn i bilen och sedan mycket försiktigt ta sig till förarplatsen genom att hålla sig i det specialmonterade räcket på bilen. Väl framme får han göra det motsatta. Han kan inte gå utan att hålla sig i något.

Det var när Gilbert Nöjd hade handlat och var på väg ut från Björksätra centrum som han fastnade i de inre dörrarna. De slog igen när han hade hunnit ungefär halvvägs.

– De kom med sån fart att jag ramlade omkull, säger han. Rullatorn välte och maten ramlade ut på golvet.

– Det satt några andra farbröder där på bänken som hjälpte mig upp. Jag skulle inte ha klarat det själv.

Nu gick allt bra. Gilbert Nöjd blev inte skadad och alla varor var hela efter olyckan.

– Tänk om jag brutit mig. Då har jag aldrig kommit på benen igen. Det hade varit mitt värsta scenario.

Fredrik Hedberg driver Ica-butiken i Björksätra centrum. Han blir väldigt förvånad när han får höra talas om händelsen och har inte hört att något sådant inträffat tidigare. Han berättar att dörrarna ställts i vinterläge. Det betyder att de öppnas till 75 procent för att spara på värmen.

Lika förvånad blir Sandvikenhus vd Patrik Skoglund.

– Dörrarna är ju alldeles nya. Det måste väl finnas klämskydd. Jag tycker det är konstigt att man inte har kollat. Men vi ska skicka dit förvaltaren på en gång, säger han.


http://gd.se/nyheter/sandviken/1.1530037

0 kommentarer: