Comhem

Tja! Läste nån blogg där en väldigt okunnig tjej skrivit några inte allt för fina ord om Comhem, tänkte att jag måste lägga in hennes historia och den kommer här:
tvis avspisar jag telefonförsäljare ganska brutalt, enligt mina barn. Men eftersom jag tröttnat på Bredbandsbolaget och deras inte helt tillfredsställande tjänster och ändå tänkt byta till annan leverantör tog jag samtalet för att höra vad hon kunde erbjuda.
Viktigt för mig var att försäkra mig om att de skulle leverera bättre, högre hastighet och mer upptid än Bredbandsbolaget, något som kvinnan i luren lovade. Så jag tecknade mig för ett års bundet abonnemang, för både bredband och telefoni, trots att det var dyrare än Bredbandsbolaget.

Redan från början krånglade det. Det krånglade så pass mycket att jag inte vågade säga upp bredbandet från Bredbandsbolaget, för att försäkra mig om att åtminstone en av mina leverantörer funkade. Men jag trodde att det hade att göra med hur jag dragit kablar och kopplat hemma. Efter några månaders felsökning och byte och flytt av rauter och kablar fick jag nog.

I april en dag när jag försökte jobba utan framgång eftersom både Bredbandsbolaget och ComHem låg nere tog jag mig i kragen och ringde ComHem. Här ska sägas att jag tycker att telefonsamtal är jobbiga, att jag tycker att det är jobbigt att klaga (jag har aldrig lämnat tillbaks en felande vara) och jag är rädd för att vara till besvär.

Flickan i luren säger åt mig att jag måste göra en felanmälan.
– ja men det är det jag gör nu
– men nu måste mäta din hastighet för bredbandet på bredbandskollen
– men hur ska jag kunna göra det när mitt bredband ligger nere?
– du måste i alla fall mäta hastigheten vid tre olika tidpunkter och rapportera för att jag ska kunna lägga in en felanmälan
– men det går ju inte, och jag behöver mitt bredband NU för att kunna jobba
– men då får du gå in på bredbandskollen…
– jag vill att ni skickar hem nån till mig för att kolla vad som är fel
– det kan vi inte göra om du inte gör en felanmälan
– men det här är en felanmälan

Jag tappade tålamodet och höjde rösten och var arg. Till slut gick hon med på att ändå lägga in en anmälan till teknikerna som åker hem till folk och kollar läget.

Jag väntade. Och väntade. Och väntade. Ingen hörde av sig.

I juni ringde jag igen, för att det inte fungerade. Inte heller telefonen fungerade vid det här laget. Inte alls. Det har inte gått att ringa ut eller in sedan i somras, med några få tillfälliga undantag där i juni och början av juli. Den här gången sa jag bara att jag ville avsluta mina abonnemang och fick till svar att de var bundna. Men ett avtal är väl bindande från båda parter? Inte bara den som betalar? De ska väl leverera?

Hur som helst. I augusti tog jag kontakt igen, fick samma svar och blev hänvisad först från kundtjänst till support, därifrån till abonnemangsärenden och tillbaks till supporten. Då tog jag kontakt med Samuel som twittrar åt ComHem. Han var hjälpsam. Jag mejlade honom och berättade min story. Han sa att det var illa och att han kunde se till att nån kom hem till mig och kollade. Men vid det laget hade jag tröttnat fullständigt och sa att jag inte vill ha nån som kommer hit, jag vill bara avsluta mina abonnemang och ha pengarna tillbaks. Han hänvisade mig då till en reklammationssida med ett formulär som jag länge gruvat mig för att fylla i då det känns fyrkantigt och man fick ha för få ord, men igår gjorde jag det.

Och får till svar att jag inte kan reklammera UTAN ATT FÖRST GÖRA EN FELANMÄLAN.

Så jag ringde upp, och fick kontakt med någon på kundrelationer. Hon sa att jag inte hade gjort någon felanmälan och samtalet i april fanns inte antecknat i deras logg. Och så började hon dra alltihop från början. Jag tappade besinningen. Blev tokig, ledsen och arg. Skrek åt henne men försökte också sansat att förklara min sits och att det inte är mitt problem att dom inte har koll. Till slut slängde jag på luren.

Kort därefter kom ett mejl från nån annan på kundrelationer som säger att mitt abonnemang är uppsagt från den 31 oktober men att jag bara kan få pengar tillbaks från och med idag. IDAG. För att det inte går att visa att det varit något fel tidigare. En stilla undran är då varför de inte kunde tillmötesgå mig på det sättet redan i augusti när jag ville säga upp mina abonnemang? För att kunna lura mig på ytterligare några månaders abonnemangsavgift för en ickefungerande tjänst?

Jag svarade att jag inte finner mig i det. Att jag vill ha tillbaks varenda krona jag betalt för min hemtelefon under de månader den varit obrukbar, och för bredbandet och helst också för mina mobilräkningar eftersom jag tvingats använda den dyrare mobilen då hemtelefonen inte fungerat.

Då blir jag erbjuden ett telefonsamtal där någon förklarar bakgrunden till beslutet för mig.

Jag vill inte ha någon jävla bakgrund förklarad, jag har hört den förr. Jag vill ha pengarna tillbaks.
Hör ni det, kukfuckingjävlabajscomhem?

Uppdatering: Blev precis uppringd av ComHems pressansvariga Maria Stråhle. Hon undrade över vad jag är missnöjd med, vad jag vill att ComHem ska göra hon lovade ta det vidare och återkomma i morgon. Fortsättning följer alltså…

Uppdatering två: eftersom många verkar klicka sig direkt in i detta inlägg och verkar missa uppföljningen – den finns här. ComHem backar alltså och ger mig pengarna tillbaks.


hmmm? vad tror vi om detta? Någon som haft liknande erfarenheter?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bredbandsbolaget eller telia ska de va!

Anonym sa...

Men frågan är ju varför det ska vara så? det finnsju många nöjda kunder med om jag inte minns de hela fel?